اجرا
پیمانکاری، مدیریت پیمان، دستمزدی
نظارت
نظارت عالیه و کارگاهی
طراحی
طراحی و تهیه نقشه های معماری، سازه
برق و مکانیک ، طراحی داخلی و دکوراسیون

استحکام بنا

استحکام بنا – در سال های گذشته ساختمان ها بدون مهندس ناظر و به شکل معمار ساز، ساخته می شدند. و در آن زمان اخذ پایان کار برای ساختمان چندان الزامی نشده بود، در همین حین برخی از ساختمان های به مرور زمان، کاربری خود را از مسکونی به اداری یا تجاری تغییر می دادند. این ساختمان ها به هر دلیلی ممکن است بخاطر امور نقل و انتقال، بازسازی، تخریب وغیره نیاز به پایان کار پیدا کنند. که در اینجا نقش برگه استحکام بنا برای انجام این امور و اجازه از طرف شهرداری برجسته میشود. که از سال ۷۰ هجری شمسی مالکین برای انتقال ملک، تخریب و نوسازی و انجام کارهای شهرداری و امور نقل و انتقال، ملزم به گرفتن پایان کار برای ساختمان شدند.

قیمت استحکام بنا

اهمیت برگه استحکام بنا

برگه استحکام بنا نشان دهنده استحکام ساختمان است و هر ساختمانی که چنین برگه ‌ای را نداشته باشد. از دریافت پایان کار محروم خواهد بود. اهمیت برگه استحکام بنا به حدی است که اگر حادثه ای غیر از حوادث خارجی نظیر زلزله وسیل و بلاهای طبیعی، برای ملک اتفاق بیفتد. مهندس ناظر به عنوان مقصر و مسئوول حادثه قلمداد می شود. و باید در قبال اتفاقات رخ داده به مراجع قانونی پاسخگو باشد. بنابراین داشتن این برگه تاییدیه از مهم ترین مراحل ساخت و طراحی معماری برخی از ساختمان ها محسوب می شود.

تاییدیه استحکام بنا ساختمان مدارس و مهدکودکها و تمامی ساختمان هایی که کاربری آموزشی دارند. مطابق با بخشنامه وزارت راه و شهرسازی موظف به تائیدیه استحکام ساختمان در هر سال برای محیط کاربری خود می باشند

عوامل موثر در استحکام بنا

یکی از مهم‌ ترین مراحل جهت ساخت و ساز ساختمان، اخذ برگه استحکام بنا می باشد. در واقع زمانی که پروژه ساختمان سازی تمام می ‌شود. برگه ای تحت عنوان گواهی استحکام ساختمان باید تنظیم و توسط مهندسین ناظر مهر و تایید شود. اما اینکه برای دریافت برگه استحکام بنا چه باید کرد و می بایست از چه شرکتی کمک گرفته شود؛ در این پست به طور کامل شرح داده شده است.

استحکام بنا برای ساختمان هایی الزامی است که به هر دلیلی مانند : تغییرات در سازه، ساخت غیرمجاز وغیره امکان دریافت پایان کار را ندارند. و البته این الزام از سوی شهرداری برای مالکان است نه برای مهندسان و هیچ قانون و قدرتی نمی تواند مهندس را ملزم به تائید ساختمانی نماید که در جریان عملیات ساختمانی آن نبوده است.

شهرداری با توجه به قوانین خود و جهت رفع مسئولیت از سازمانش، از مالک می خواهد که یک برگه تاییدیه استحکام بنا را از یک مهندس ناظر تهیه کند که به آن برگه استحکام بنا می گویند. در چنین مواقعی مالک نیز با پرداخت مبلغی به عنوان هزینه تعرفه نظارت برگه استحکام را از یک مهندس ناظر می گیرد. طی برگه استحکام بنا مهندس ناظر اعلام می کند که از ساختمان بازدید کرده و استحکام و ایستایی آن مورد تاییدش است.

چناچه برای ساختمان اتفاقی بیفتد که به دلیل عدم ایستایی و استحکام آن باشد، مثلا ساختمان نشست کند و یا دیوار ساختمان دچار ریزش شود، مهندس ناظر که برگه استحکام ساختمان را امضا کرده مسئول است. بنابراین مهندس ناظر زمان امضای برگه استحکام ساختمان باید دقت زیادی به خرج دهد.

استحکام بنا و ساختمان
استحکام ساختمان

برگه استحکام بنا چه مسئولیت هایی و ریسک هایی در قبال تعهد مهندس ناظر دارد؟

1- در برگه تعهد پایان کار مهندس ناظر استحکام ساختمان را تأیید نمی کند بلکه فقط انطباق ساختمان اجرا شده با نقشه ها را تأیید می کند. حال آنکه در برگ استحکام همانطور که از نام آن پیداست مهندس باید استحکام بنا را تأیید نماید. چنانچه مهندس ناظر استحکام بنائی را تأیید کرده باشد، در صورت وقوع حادثه، حداقل پنجاه درصد از خسارات وارده سهم تقصیر دریافت خواهد کرد و این بیش از دو برابر سهم تقصیر معمول مهندسان ناظر در حوادث ساختمانی است.

2- مهندسی که اقدام به صدور برگه تعهد پایان کار می کند، خود بر احداث ساختمان، نظارت داشته است و کاملاً می داند که در زیر این لایه های نازک کاری چه سازهای اجرا شده است. اما کسی که برگه استحکام ساختمان صادر می کند هیچ اطلاعی از وضعیت سازه ساختمان ندارد و مشخص نیست ساختمانی که سالها پیش بدون نقشه و مهندس ناظر اجرا شده است، چه سازه ناایمنی دارد.

موارد مورد استفاده از برگه استحکام بنا چیست؟

) اخذ پایانکار ساختمان های قدیم ساز و آپارتمان ها
2) اخذ مجوز برای دایر کردن مهد کودک،مدرسه، خانه سالمندان،دانشگاه ،آموزشگاه ،باشگاه و مکان ورزشی
3) تشخیص مهندس ناظر
4) بازسازی و اعمال تغییرات کلی در ساختمان
5) اضافه اشکوب ، اضافه و توسعه بنا ، یا حذف طبقه و کسر بنا
6) تعویض مهندس ناظر
7) تمدید و یا ابطال پروانه
8) بلامانع ناحیه و شهرسازی
9) ریزش یا تخریب بخشی از بنای قدیمی
10) عدم خلاف
11) عدم انطباق وضع موجود با نقشه‌های مصوب سازه و یا معماری
12) تغییر کاربری اعم از مسکونی به اداری ، تجاری و آموزشی، پارکینگ به مسکونی و برعکس و هر نوع تغییر کاربری که با کاربری پایان کار قبلی مغایر باشد
13) فوت و یا انصراف ناظر قبلی املاک در حال ساخت یا رها شده (شامل همه املاک که شروع به کار از شهرداری گرفته اند نیز می‌شود.)

قیمت استحکام بنا چگونه محاسبه می شود؟

قیمت برگه استحکام بنا جهت موارد 1 تا 5 با توجه تعداد طبقات و متراژزیر بنا از جدول تعرفه خدمات مهندسی سال جاری،نظام مهندسی ساختمان تهران، تعیین و پس از استعلام اصالت برگه استحکام بنا دردفاتر دولت الکترونیک طبق فیش صادره توسط متقاضی قابل پرداخت خواهد بود
هزینه‌های مربوط به دریافت گواهی پایان کار با صاحب سند و مالک است.
هزینه گواهی پایان کار بستگی به کاربری ملک، متراژ زمین، تعداد طبقات و غیره دارد.
هزینه بازدید و گواهی امضاء و گزارش هاو مالیات بر ارزش افزوده به عهده مالک می باشد.

یک دیدگاه بگذارید

شرکت دیبا سازان پویا

شرکت دیبا سازان پویا
شرکت دیبا سازان پویا

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با شماره های زیر تماس بگیرند.
تلفن های دفتر: ۴۶۰۲۰۴۱۹ – ۰۲۱ و ۴۶۰۲۰۴۲۱-۰۲۱
تلفن مستقیم مدیرعامل: ۰۹۱۲۶۷۱۴۶۳۹ مهندس عسلیان
تلفن سایر اعضای هیئت مدیره: ۰۹۱۲۵۰۲۹۵۸۲ مهندس رضایی – ۰۹۱۲۴۰۲۲۴۰۱ مهندس جعفری

مطالب جدید

آخرین نظرات